RETUR & BYTTE
RETUR & BYTTE
Pakkesporing:
Når pakken er sendt fra Precisionsports.no, vil du motta en e-post med pakkesporingsnummeret. Du kan følge pakkens fremgang på www.posten.no.
Du vil også motta en SMS med sporingsnummeret og hentekoden du viser på leveringsstedet for å hente pakken.
Tips: Last ned e-postsporingsappen, klikk her: XXXXXXX
uavhentede pakken:
Hvis du bestiller og ikke henter pakken på postkontoret innen fristen for henting på 14 dager, blir pakken returnert til oss. Vi sender da ut en faktura på 350 kroner i gebyr for den ikke-hentede pakken. Denne avgiften består av porto, returporto og administrasjonskostnader i forbindelse med transaksjonen. Hvis du av forskjellige grunner ikke kan hente pakken, må du varsle oss slik at vi kan søke om at pakken blir lenger på postkontoret. For å unngå denne avgiften må du aktivt har informert oss om at du ikke har muligheten til å hente pakken eller ønsker å kansellere bestillingen. Å forholde seg passiv å la pakken gå i retur vil utløse gebyr på NOK 350 for å dekke våre kostnader.
RETUR & BYTTE
Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer fra nettbutikken til forbrukere og for nettbutikksalg. Kundens ordrebekreftelse / bestilling, sammen med disse vilkårene, utgjør det samlede kontraktsgrunnlaget for transaksjonen.
Vilkår her gjelder bare salg i Sverige og resten av Norden og Norge med Svalbard og Jan Mayan. Eventuelle fraktkostnader for sistnevnte må tas over telefonen etter bestillingsregistrering. Kunder utenfor dette området må kontakte oss per brev, e-post eller telefon.
Salg til forbrukere er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven og angrerettloven.
Priser
Prisene inkluderer 25% moms, 15% moms på kosttilskudd.
Moms er ekskludert i salg til Sverige og resten av Norden i samsvar med eksportavtalen via Bring.com.
Hvis moms, avgifter eller andre avgifter endres, vil prisene våre endres tilsvarende.
Betaling
Selger kan kreve betaling for varen fra det er sendt fra selger til kjøper. Kjøperen kan betale med kredittkort eller debetkort, PayPal og eller Vipps.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling for opp til 4 dager fra bestillingen.
Ved betaling med kredittkort vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.
Tilbyr selgeren etterfakturering, skal fakturaen til kjøperen utstedes ved forsendelse av varen. Forfallsfristen skal settes til minimum 14 dager fra kjøperen mottar forsendelsen.
Har selgeren særskilt behov for å kreve forskuddsbetaling fra kjøperen, for eksempel ved tilvirkningskjøp, kan selgeren kreve dette.
Kjøpere under 18 år kan kun betale direkte ved selgerens levering av varen eller ved utlevering av varen ved postoppkrav.
Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens ordre mottas av selgeren. Den ene parten er imidlertid ikke bundet av avtalen dersom det har vært skrive- eller trykkfeil i tilbudet fra selger i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøpers bestilling, og den andre parten innså eller burde har innsett at en slik feil eksisterte.
Ordrebekreftelse
Når selgeren har mottatt kjøperens ordre, må selgeren uten unødig forsinkelse bekrefte ordren ved å sende en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøper kontrollerer at ordrebekreftelsen samsvarer med bestillingen når det gjelder antall, varetype, pris osv. Hvis det ikke er samsvar mellom ordren og ordrebekreftelsen, bør kjøperen kontakte selgeren så snart som mulig.
Angrerett
Din angrerett og returrett
Ingen handel er avsluttet før du har sett og godkjent varen. Hvis du angrer på et kjøp, rapporterer du dette via e-post eller sender varen tilbake i fullstendig produktemballasje innen 14 dager fra dagen du mottok varene (uttaksperiode) og vedlegger en dokumentert forklaring på årsaken til at du returnerer varen. . Du velger om du vil ha en annen vare eller pengene tilbake. Vær oppmerksom på at kanselleringsperioden utvides til 3 måneder hvis returerklæringsdokumentet ikke følger med varen.
Betingelsen for retur er at varen ikke har vært i bruk, og at den kan selges som ny. Alle etikettene må festes, og originalemballasjen må også legges ved.
Du kan returnere en vare uten å oppgi en grunn til dette, men det er et ønske at du beskriver returgrunnen på returskjemaet
Hvis du bruker angreretten din og returnerer varen (e) som en postpakke eller brev, betaler du selv returkostnadene. Du er ansvarlig for transportrisikoen. Fyll ut returdeklarasjonsdokumentet og skriv det du returnerer. Når vi har returnert varen (e) i skadefri tilstand, vil vi tilbakebetale beløpet du betalte innen 30 dager. Skriv inn bank- eller postgirokontonummeret ditt på returskjemaet, så får du pengene raskt på kontoen, ellers blir pengene sendt på et vanlig betalingskort.
Angrerett
En 14-dagers angrerett gjelder kjøpene dine. I løpet av denne perioden har du angrerett som betyr at du har muligheten til å returnere varene du mottok uten forpliktelser fra din side og bortsett fra fraktkostnader.
I så fall må du returnere varene uskadet og ubrukt.
Gebyrene er de samme uansett hvor mange varer du har kjøpt. I tilfelle av en brukt vare, kontakt oss via kontaktskjemaet. I tilfelle tvist kan du kontakte Forbrukerrådet eller det lokale forbrukerkontoret for hjelp. Les også delen om returrett.
Undersøkelse av varen ved skade eller mangler
Når kjøperen mottar varen, anbefales det at han eller hun i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om den ellers har mangler.
Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. Klage ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse i denne kontrakten nedenfor.
Klage ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse
Dersom det foreligger en mangel ved varen, må kjøperen innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen.
Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.
Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.
Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).
Meldingen til selgeren eller kredittyter bør være skriftlig (e-post eller brev).
Kjøperens rettigheter ved forsinkelse
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.
Oppfyllelse: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan kjøperen fastholde kjøpet og sette en rimelig tileggsfrist for oppfyllelse fra selgeren. Kjøperen kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.
Heving: Kjøperen kan heve avtalen med selgeren dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis selgeren ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre selgeren har sagt at han eller hun ikke vil oppfylle innen fristen.
Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra selgerens side jf. forbrukerkjøpslovens § 24.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. Klage ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse i denne kontrakten.
Kjøperens rettigheter ved mangel
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra selgeren.
Retting eller omlevering Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at selgeren retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Selgeren kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Selgeren skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Selgeren kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig.
Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving
Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag
Heving I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.
Erstatning: The buyer can also claim compensation for financial loss he or she suffers as a result of the item being defective, cf. the Consumer Purchases Act § 33.
Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. Klage ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse denne kontrakten. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.
Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Selgeren kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer
Oppfyllelse Dersom kjøperen ikke betaler, kan selgeren fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.
Heving Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan selgeren heve avtalen. Selgeren kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt.
Selgeren kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som selgeren har fastsatt. Selgeren kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale
Erstatning Selgeren kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §46.
Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selgeren kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav
Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selgeren belaste kjøper med et gebyr på kr + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
Force majeure
Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for oss å oppfylle våre forpliktelser i denne avtalen, og som i henhold til vanlige regler for kjøpsrett anses som Force majeure, opphører den berørte parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Force majeure er for eksempel egnet for lovendringer, arbeidskonflikter, streiker, lockout eller andre omstendigheter utenfor partenes kontroll, for eksempel krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselige endringer i krav til merking av produkter, advarselstekster, salgsforbud eller beslutninger fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.
Henvendelser
Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.
Vi er forpliktet til å svare på henvendelser til kundeservice innen 72 timer.
Feil eller mangler:
Ved feil eller mangler, kontakt oss på telefon: 91 34 22 90 eller post@precisionsports.no
Konfliktløsning
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.